اتحاد نوشکفته ايران، ترکيه و قطر، ناتوي عربي را خنثي مي کند
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۱۰۸۸
خبرگزاري آريا-آسيا تايمز نوشت: روابط دوستانه ترکيه - ايران - قطر تأثير «ناتوي عربي» به رهبري سعودي را خنثي مي کند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، ام کي بادراکومار، در گزارشي در در روزنامه آسيا تايمز چاپ هنگ کنگ، نوشت:
سياستمداران خاورميانه به تازگي شاهد دو رويداد متضاد بوده اند. روز دوشنبه در رياض، نشست وزراي امور خارجه ائتلاف نظامي اسلامي ضد تروريسم برگزار و روز قبل آن در تهران نيز توافق سه جانبه «بازرگاني» بين ايران و ترکيه و قطر امضاء شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما نشست وزاري خارجه ائتلاف نظامي اسلامي ضد تروريسم در رياض از جنبه شکوه و جلال و تبليغات رسانه اي از نشست سه جانبه تهران گوي سبقت ربود. اما اين توافق تهران است که بايد به دقت به آن توجه کرد.
اين اتحاد نظامي جديدي که با شتاب «ناتوي عربي» ناميده شد، نه تقريباً عربي است و نه آن را اتحاد مي توان ناميد. چارچوب اصلي آن را پاکستان تأمين کرده است اما خود پاکستاني ها به لحاظ نژادي به هندي ها در شمال نزديک هستند
سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) اصلي بر اساس خط مشي ايدئولوژيک و ژئو پولتيک موجوديت يافت و در رابطه با راهبرد سياست دفاع از غرب در برابر شوروي سابق و روسيه کنوني، تأثير گذار بوده است اما بينش تهديد اين ائتلاف نظامي ضد تروريسم به رهبري سعودي درباره پديده اي غير دولتي و بي ثبات است که درون خود جهان اسلامي رشد و گسترش يافته است. اما از قرار معلوم عربستان سعودي به لحاظ تاريخي کارخانه توليد «تروريست هاي اسلام گرا» است، اما مشکل و مخمصه جاري اين کشور اين است که پرندگان [تروريست ها] در حال بازگشت به آشيانه [سعودي] هستند.
عربستان با اقتصادي به شدت تحت فشار، ذخاير ارزي به سرعت رو به اتمام؛ چالش بي رحمانه جانشيني در حال ايجاد شکاف در خانواده سلطنتي؛ نشانه هاي خشم در تشکيلات بسيار محافظه کار مذهبي که به طور سنتي به زمامداران مشروعيت مي بخشد؛ تنش هاي عميق اجتماعي خواستار «اصلاحات» و آزادي، نا آرامي روزافزون در استان هاي نفت خيز در شرق کشور مواجه است. خاک سعودي مناسب براي [رشد] اسلام گرايان تندرو است.
به يک نسبت، فضا و محيط پيچيده خارجي وجود دارد [که بعضي از مولفه هاي آن عبارتند از]: قدرت يافتن شيعيان در عراق؛ باتلاق جنگ در يمن، شکست در سوريه؛ از دست دادن لنبان به حزب الله؛ خيزش «پسا تحريم هاي» ايران؛ بي ثباتي در بازار نفت؛ و عدم تمايل آمريکا به پشتيباني از رژيم سعودي در هر گونه آشوب داخلي.
عربستان سعودي با تهديد تعرض خارجي مواجه نيست. بنا بر اين، پس اين ائتلاف نظامي ضد تروريسم سعودي ها چگونه مي تواند دشمني را سرکوب کند که درون خود اين کشور وجود دارد؟ در ضمن، آيا کشورهاي عضو اين ائتلاف حاضرند براي برتري عربستان در خاور ميانه مسلمان با ايران بجنگند؟
اکثر کشورهاي عضو اين ائتلاف، از سرزمين هاي دور دست در مغرب، آفريقا يا آسياي مرکزي هستند و با ايران روابط دوستانه اي دارند. (حتي پاکستان به ظاهر مشتاق روابط تازه اي با ايران است).
به کلام ساده، ائتلاف نظامي ضد تروريست به رهبري سعودي ها تازه ترين جلوه رهيافت حل کردن مشکلات از طرق پول خرج کردن است اما بحران امروز بحراني وجودي است و اين ائتلاف مفهوم نادرستي از امنيت را تداعي مي کند. مراسم حضور در برابر عکاسان و خبرنگاران روز دوشنبه در رياض يادآور مراسم جشن هاي دو هزار پانصد ساله ايران در سال ١٩٧١ در تخت جمشيد بود، در حالي که دشمن در پست دروازه ها در مي زد.
در مقابل، توافق ايران - ترکيه - قطر که روز يکشنبه در تهران منعقد شد، گرچه رويداد کم سر و صدايي بود، اما محتواي آن به طور قطع بر امنيت بين المللي و منطقه اي تأثير خواهد گذاشت.
اين توافق که توسط وزراي بازرگاني ناشناخته امضا شد که در رسانه هاي غربي تيتر ساز نيستند، ايجاد «کار گروه مشترکي را ممکن مي سازد که ترانزيت کالا بين سه کشور را آسان و موانع ارسال کالا از ايران و ترکيه به قطر را مرتفع سازد».
اين معمولي ترين اقدام براي بالا بردن کارآيي جريان تجارت به قطر است که ديگر از مسير زميني عربستان نمي تواند استفاده کند. اما اين توافق در عين حال فوق العاده نمادين است - بر سرپيچي قطر از رهبريت سعودي ها و حمايت علني آنکارا و تهران از دوحه دلالت دارد. اتحاد دوحه با تهران به ظاهر علت اصلي خشم سعودي هاست، اما قطر و ايران اينک اتحاد قابل اثباتي را به نمايش گذاشته اند. اتحادي که انسجام شوراي همکاري خليج [فارس] را، با توجه به پيوندهاي دوستانه ايران با عمان و کويت، تضعيف مي سازد.
در سطح وسيع تر، روابط دوستانه در حال گسترش سه جانبه بين روسيه، ترکيه و ايران با اتکاء به ضديت مشترکي که با آمريکا دارند، حکم ديوار آتشيني را دارد که از تهران در برابر انزواي منطقه اي محافظت مي کند و نزديکي ايران با قطر و ترکيه، دو کشور سني، تلاش هاي رياض را که مي خواهد به دعواي خود با تهران رنگ و جلوه فرقه گرايانه ببخشد، بي اعتبار مي سازد.
اساساً، اتحاد ترکيه، ايران و قطر به سبب چالش با نقش رهبريت سعودي، توازن نيروها در خاورميانه را تنظيم مي کند.
نزديک شدن ايران و قطر به يکديگر تبعات چشمگيري بر بازارهاي انرژي جهاني دارد. روسيه، ايران و قطر حدود پنجاه و پنج درصد ذخاير قطعي گاز جهان را در اختيار دارند. اين سه کشور بازيگران اصلي در جمع کشورهاي صادر کننده گاز هستند. علاوه بر اين، ايران در حوزه هاي گاز جنوبي (با تصاحب بيست و هفت درصد از ذخاير) با قطر شريک است و روسيه هم در ضمن در حال وسعت بخشيدن به حضور خود در بخش انرژي در ايران است.
قطر از سال دو هزار بازارهاي گاز طبيعي مايع را در سلطه خود دارد. اما روسيه با ايجاد تأسيسات يامال (که قرار است تا سال ٢٠٢٠ به بهره وري کامل برسد) در حال تقويت توليد گاز طبيعي مايع خود مي باشد و ايران نيز آينده خود به نقش صادرکننده گاز طبيعي مايع چشم دوخته است.
دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا، قرار است که توليد گاز طبيعي مايع آمريکا را افزايش دهد، اما به طور قطع بازار گاز طبيعي پرازدحام است. بنا بر اين اين اتحاد نصف و نيمه بين ايران و روسيه و قطر مي تواند بهترين طرح هاي ترامپ براي صادرات گاز آمريکا را از دور خارج سازد.
و اين وضعيت به حساسيت هاي آمريکا درباره حضور بيش از ٦٥٠٠ نفر از نظاميان خود در قطر مي افزايد. قطر ميزبان ستاد منطقه اي فرماندهي مرکزي آمريکا در پايگاه العديد در اين کشور است. علاوه بر اين، تنش هاي در حال افزايشي در روابط آمريکا و ترکيه وجود دارد. ترکيه نيز در قطر داراي پايگاه نظامي است.
در اين بين، ماه سپتامبر بندر جديد و بزرگي در قطر افتتاح شد که به مدخلي براي ايران که در آن سوي خليج قرار دارد، تبديل مي شود تا با اين کشور تجارت کند. و قطر ميزبان بازي هاي جام جهاني ٢٠٢٢ است که در حال نزديک تر شدن است.
ايران اميدوار است بتواند سرمايه گذاران قطري را جذب کند. حتي مذاکراتي در دست است که روزي بدهي دولت ايران، از قبيل اوراق قرضه دراز مدت در بازار سهام قطر عرضه شود. همين قدر کافي است که بگوييم، از جنبه ژئو پولتيک، ايران در نتيجه اين اتحاد نوشکفته با قطر به عمق راهبردي وسيعي دست پيدا مي کند.
ايران سابقه فريفتن سعودي ها را، از طريق آميزه اي از هوش و نيرنگ، دارد که از طريق ديپلماسي انعکاس پيدا مي کند و اين وضعيت به ظاهر در حال تکرار است. اساساً، اتحاد ترکيه - ايران - قطر توازن نيروها در خاورميانه مسلمان را از طريق چالش مشخص با نقش رهبري سعودي ها، تنظيم مي کند.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۱۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خنثیسازی فتنه مدعیان دروغین مهدویت توسط امام صادق (ع)
امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند تا از فتنهای عظیم جلوگیری کنند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عصر امام صادق علیهالسلام یکی از پر تنشترین و پر هیاهوترین دوران تاریخ اسلام محسوب میشود. وجود مکاتب مختلف فکری، تنشهای سیاسی بین حکام بنی امیه و بنی العباس، و همچنین محصوریت و مظلومیت شیعیان به دلیل بروز اختناقات سیاسی ـ امنیتی بخشی از مسائل مربوط به آن دوران است.
در این بین آنچه که سبب بروز رخنه و فتنهای عمیق برای ضربه زدن به جریان تمدنی دین مبین اسلام بود، رویش مدعیان دروغین مهدویت بود که اتفاقاً از دل جریان عباسیان بر آمد؛ زیرا آنها برای مشروعیتبخشی به خلافت خود و جلب رأی عمومی، دست به جعل و تحریف روایات زدند و بر خلاف روایات صحیحی که نسل مهدی(عج) را به پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین میرسانند، روایاتی جعل کردند که امام زمان عجل الله تعالی فرجه را از نسل عباس، عموی پیامبر معرفی میکرد، از جمله این روایات، حدیث خُزاعی است که گفت المَهدیُّ مِن وُلدِ العَباس؛ مهدی از فرزند عباس است.
افزون بر اینکه فضای فکری و جوّ قالب بر مردم در سالهای پایانی حکومت بنیامیه به قدری ملتهب و مناسب قیام بود که افراد مختلف به امید رهایی از حکومت ظالمانه و غاصبانه بنیامیه دست به قیامهای متعددی زدند که در این بین موضوع جانشینی یکی از خاندان رسول خدا به عنوان مهدی (عج) از جایگاه ویژهای برخوردار بود؛ از مهمترین این قیامها میتوان به قیام زید بن علی، قیام معاویه طالبی، قیام خراسانیان و قیام نفس زکیه اشاره کرد.
تعمیق باورهای مهدویت و مبارزه با مدعیان دروغین در سیره امام صادق(ع)در چنین شرایطی است که امام صادق علیهالسلام ضمن آنکه بحث و درسهایی در زمینههای مختلف علمی، معرفتی، فقهی و فلسفی با شاگردان خویش داشتند، فصل جداگانهای را به صورت مستقیم به موضوع مهدویت اختصاص دادند. در این راستا احادیث متعددی را درباره موضوع مهدویت بیان فرمود تا از تحریف واقعیت جلوگیری شود. از یک سو به بیان شکل و شمایل و نام امام زمان و انتساب ایشان به خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله میپرداختند تا مهدی واقعی از مهدی دروغین شناخته شود و از دیگر سو به زمان ولادت آن حضرت در آینده اشاره میکردند تا جایگاه مدعیان دروغین مهدویت را متزلزل کنند و از طرفی، به تبیین عصر غیبت و دوران آخرالزمان میپرداختند تا نشان دهند هنوز زمان زیادی تا ظهور آن دوران باقی مانده است. دستهای از روایات هم خاصّ شیعیان برای مواجهه صحیح با جریان مهدویت و فتنههای آخرالزمان و ارائه تبیین صحیح نسبت به عصر غیبت، دوران قیام امام و عصر ظهور بود.
عبرتی آخرالزمانی از تاریخ امام صادق (ع) / چرا خداوند به دولتها فرصت حکومت میدهد؟در ادامه سه نمونه از این احادیث را میخوانیم:
امام صادق علیه السلام درباره خصوصیتهای ظاهری امام عصر عجل الله تعالی فرجه فرمود: «لَیْسَ بِالطَّوِیلِ الشَّامِخِ وَ لَا بِالْقَصِیرِ اللَّازِقِ بَلْ مَرْبُوعُ الْقَامَةِ مُدَوَّرُ الْهَامَةِ وَاسِعُ الصَّدْرِ صَلْتُ الْجَبِینِ مَقْرُونُ الْحَاجِبَینِ عَلَی خَدِّهِ الْاَیْمَنِ خَالٌ کَاَنَّهُ فُتَاتُ الْمِسْکِ عَلَی رَضْراضَةِ الْعَنْبَرِ؛ دراز قامت متکبر و کوتاه قامت چسبیده [به زمین کوتوله] نیست، بلکه میان قامت است، سیمایی گرد، سینهای فراخ، پیشانی ای باز و ابروانی به هم رسیده دارد و خالی بر گونه راست اوست، چون دانه مشک که بر قطعه عنبر ساییده شده است.»
همچنین در روایتی دیگر درباره لزوم وجود حجت خدا در زمین و ضرورت ملازمت با او فرمود «مَا تَرَکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْأَرْضَ بِغَیْرِ إِمَامٍ قَطُّ مُنْذُ قُبِضَ آدَمُ ع یَهْتَدِی بِهِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ الْحُجَّةُ عَلَى الْعِبَادِ مَنْ تَرَکَهُ ضَلَّ وَ مَنْ لَزِمَهُ نَجَا حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛ خدای عزوجل از آن زمان که حضرت آدم (ع) از دنیا رفت، هرگز زمین را بدون امام رها نکرد، تا مردم به واسطۀ او به سوی خدای عزوجل هدایت شوند و امام، حجت بر بندگان است، کسی که از او دست بردارد، گمراه شده و آنکسی که ملازم او باشد، رهایی یافته است، این حقی است بر خدای عزوجل.» (کمال الدین و تمام النعمة (شیخ صدوق) ج1، ص221)
یا در یک روایت با موضوع ارائه تبیین رفتاری در دوران غیبت امام فرمود: «مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ ... َ فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمَا یَجِیءُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْس»؛ یعنی چقدر صبر همراه با انتظار فرج خوب و زیباست ... بر شما باد بر صبر کردن. جز این نیست که فرج (قائم) در هنگام ناامیدی فرا میرسد.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص645)
تمام این دست از احادیث تنها گوشهای از اقدامات آشکار امام در راستای مهدویت و امر ظهور بود که همین امر سبب شد تا شیعیان به فتنه نیفتند و از مسیر حقیقی منحرف نشوند؛ چرا که هرگونه انحراف در شیعیان عصر امام، مساوی بود با انحراف شیعیانی که بناست در عصر غیبت با همان احادیث رسیده از صحابه و یاران عترت در زمینه فقه آل محمد صلی الله علیه و آله و معارف بر حق ایشان، عصر غیبت را با کمترین آسیب سپری کنند.
یادداشت: سعید شیری
انتهایپیام/